VILMA JÄÄ

Arvostelut

Kosto

Vilma Jää, albumi

2023

Kosto-levyllä Jää yhdistää karjankutsun 2020-luvun poplauluun ja jopa latinalaisamerikkalaiseen r&b-ilmaisuun, ja lopputulos on vangitsevan kuuloista.

 

— Ilkka Mattila

2023

Vilma Jään peilikirkas lauluääni tekee vaikutuksen. – – [Kosto] on vakuuttava sekä omaääninen debyyttilevy, joka on selkeä temaattinen kokonaisuus.


— Arttu Seppänen

2023

Kansanmuusikko Vilma Jään kokopitkä albumi on vuoden kiinnostavimpia julkaisuja. – – Kostoa tekee mieli pyörittää vinyylilautasella. Se on ihmeellinen levy, jossa jokainen kuuntelukerta on uusi seikkailu kauniin taiteen äärellä.


— Antti Kurko

Kansanmusiikki-lehti

2023

Jää kuvailee melodioilla ja sanoilla kylmäävän tarkasti masennuksen, ahdistuksen, turhautumisen ja epätoivon tunteita. – – Väkeväkin on liian laimea ilmaus tälle hienolle levylle!


— Soja Murto

2023

Kosto on vahva ja puhutteleva levy. – – Voinkin vain ihailla sitä vimmaa ja voimaa, jolla artisti käy kappaleidensa aihepiirien kimppuun ja uuttaa tunteiden pyörteistä lisää kiertoa, vääntöä ja hulluuden partaalle kurottuvaa hengen paloa.


— Mika Roth

2023

Eteerinen [Saariahon oopperan] Innocencen Markéta muuttuu Kostossa pirulliseksi miehisen pahuuden loitsijaksi, kalman nostattajaksi, synnytyskipujen karjujaksi. Vahvaa taiteellista trauman purkua.


— Marja Mustakallio

Keikat

Helsingin juhlaviikot, 2024

Kirjoissani viime vuoden parhaan kotimaisen poplevyn tehnyt omakustanneartisti esitti valkoisiin pukeutuneen yhtyeensä kanssa läpitunkevan raikkaan ja väkevän sikermän feminististä ja kansanmusiikkisävyistä elektronista poppia.
     – – Huvilan yleisö oli saapunut hyvissä ajoin todistamaan komeettaa.


— Aleksi Kinnunen

Turun musiikkijuhlat, 2024

Laulukin on ihmeen herkkää ja kaunista kertoakseen aivan kamalia ja vaarallisia tarinoita.
     – – Se on harvinaisen selvää, että tämä pop on soundejaan vakavampaa kertomaa naisen elämästä kansanperinteissä kastetuilla aiheilla ja motiiveilla.

— Kari Salminen

Festivaali, 2024

Suvereeni muusikko yhdistelee runonlaulajien perinnettä elektropoppiin ja ammentaa kappaleiden sanoituksiin suomalaisesta ja karjalaisesta kansanrunoudesta. Vilma Jään esiintyminen Pyhäjärven rannan kauniissa maisemissa oli suorastaan maagisen tenhoavaa!


— Anna Elina Isoaro

Etno-Espa, 2021

Viileät elektrotaustat sopivat yhteen Jään kirkkaan äänen kanssa. Synkkä sisältö muodosti dramaattisen kontrastin heleän sointimaailman kanssa.


— Harri Römpötti

Innocence

Kaija Saariaho, ooppera

Aix-en-Provence, 2021

Ja kaikkein suurimmat tehot musiikissa, tekstissä ja ohjauksessa saatiin kohtauksissa, jotka Saariaho on kirjoittanut Vilma Jäälle.
     Hän ei ole oopperalaulaja, joten hänet vahvistetaan. Vahvistusta ei tosin tarvittaisi niissä huipennuksissa, joissa Jää paljastuu vienankarjalaisen joiun sekä karjankutsuhuutojen tuntijaksi.
     Herramunvereni mitä tehoja nämä tekniikat tuottavat Saariahon huippuvaikeisiin melodialinjoihin!


— Vesa Sirén

Le Monde

Aix-en-Provence, 2021

In the centre, the exceptional figure of the young Marketa, half angel half demon, youthful timbre and animal vocality, whose technique, linked to Scandinavian folk song, is one of the most striking elements of the score (incredible Vilma Jää).


— Marie-Aude Roux

The Times

Royal Opera House, 2023

The range of vocal delivery required is virtuosic. It includes an extraordinary part for a ghost (played by the Finnish folk singer Vilma Jää), who sings in an unearthly Nordic kulning, or cow herding style.


— Richard Morrison

The New York Times

Aix-en-Provence, 2021

“The waitress’s daughter, Marketa (a memorably rapt Vilma Jää), appears as a kind of phantom, singing in the eerily plain style of Finnish folk music.”


— Zachary Woolfe

Arvostelut

Kosto

Vilma Jää, albumi

2023

Kosto-levyllä Jää yhdistää karjankutsun 2020-luvun poplauluun ja jopa latinalaisamerikkalaiseen r&b-ilmaisuun, ja lopputulos on vangitsevan kuuloista.

 

— Ilkka Mattila

2023

Vilma Jään peilikirkas lauluääni tekee vaikutuksen. – – [Kosto] on vakuuttava sekä omaääninen debyyttilevy, joka on selkeä temaattinen kokonaisuus.


— Arttu Seppänen

2023

Kansanmuusikko Vilma Jään kokopitkä albumi on vuoden kiinnostavimpia julkaisuja. – – Kostoa tekee mieli pyörittää vinyylilautasella. Se on ihmeellinen levy, jossa jokainen kuuntelukerta on uusi seikkailu kauniin taiteen äärellä.


— Antti Kurko

Kansanmusiikki-lehti

2023

Jää kuvailee melodioilla ja sanoilla kylmäävän tarkasti masennuksen, ahdistuksen, turhautumisen ja epätoivon tunteita. – – Väkeväkin on liian laimea ilmaus tälle hienolle levylle!


— Soja Murto

2023

Kosto on vahva ja puhutteleva levy. – – Voinkin vain ihailla sitä vimmaa ja voimaa, jolla artisti käy kappaleidensa aihepiirien kimppuun ja uuttaa tunteiden pyörteistä lisää kiertoa, vääntöä ja hulluuden partaalle kurottuvaa hengen paloa.


— Mika Roth

2023

Eteerinen [Saariahon oopperan] Innocencen Markéta muuttuu Kostossa pirulliseksi miehisen pahuuden loitsijaksi, kalman nostattajaksi, synnytyskipujen karjujaksi. Vahvaa taiteellista trauman purkua.


— Marja Mustakallio

Keikat

Helsingin juhlaviikot, 2024

Kirjoissani viime vuoden parhaan kotimaisen poplevyn tehnyt omakustanneartisti esitti valkoisiin pukeutuneen yhtyeensä kanssa läpitunkevan raikkaan ja väkevän sikermän feminististä ja kansanmusiikkisävyistä elektronista poppia.
     – – Huvilan yleisö oli saapunut hyvissä ajoin todistamaan komeettaa.


— Aleksi Kinnunen

Turun musiikkijuhlat, 2024

Laulukin on ihmeen herkkää ja kaunista kertoakseen aivan kamalia ja vaarallisia tarinoita.
     – – Se on harvinaisen selvää, että tämä pop on soundejaan vakavampaa kertomaa naisen elämästä kansanperinteissä kastetuilla aiheilla ja motiiveilla.

— Kari Salminen

Festivaali, 2024

Suvereeni muusikko yhdistelee runonlaulajien perinnettä elektropoppiin ja ammentaa kappaleiden sanoituksiin suomalaisesta ja karjalaisesta kansanrunoudesta. Vilma Jään esiintyminen Pyhäjärven rannan kauniissa maisemissa oli suorastaan maagisen tenhoavaa!


— Anna Elina Isoaro

Etno-Espa, 2021

Viileät elektrotaustat sopivat yhteen Jään kirkkaan äänen kanssa. Synkkä sisältö muodosti dramaattisen kontrastin heleän sointimaailman kanssa.


— Harri Römpötti

Innocence

Kaija Saariaho, ooppera

Aix-en-Provence, 2021

Ja kaikkein suurimmat tehot musiikissa, tekstissä ja ohjauksessa saatiin kohtauksissa, jotka Saariaho on kirjoittanut Vilma Jäälle.
     Hän ei ole oopperalaulaja, joten hänet vahvistetaan. Vahvistusta ei tosin tarvittaisi niissä huipennuksissa, joissa Jää paljastuu vienankarjalaisen joiun sekä karjankutsuhuutojen tuntijaksi.
     Herramunvereni mitä tehoja nämä tekniikat tuottavat Saariahon huippuvaikeisiin melodialinjoihin!


— Vesa Sirén

Le Monde

Aix-en-Provence, 2021

In the centre, the exceptional figure of the young Marketa, half angel half demon, youthful timbre and animal vocality, whose technique, linked to Scandinavian folk song, is one of the most striking elements of the score (incredible Vilma Jää).


— Marie-Aude Roux

The Times

Royal Opera House, 2023

The range of vocal delivery required is virtuosic. It includes an extraordinary part for a ghost (played by the Finnish folk singer Vilma Jää), who sings in an unearthly Nordic kulning, or cow herding style.


— Richard Morrison

The New York Times

Aix-en-Provence, 2021

“The waitress’s daughter, Marketa (a memorably rapt Vilma Jää), appears as a kind of phantom, singing in the eerily plain style of Finnish folk music.”


— Zachary Woolfe