fbpx

VILMA JÄÄ

ARVOSTELUT JA JUTUT

Uuden musiikin X | Vilma Jää vieraana: Ääni, joka yllättää, koskettaa ja saa klasarimaailman sekoamaan: https://areena.yle.fi/audio/1-62381321

Kulttuuricocktail: Kulttuuriperintö elää intohimon varassa: https://areena.yle.fi/1-50991191

Levylautakunta: Vilma Jää yhdistää perinteen ja popin, onko tulos ugripoppia? https://areena.yle.fi/audio/1-50993883

YLE: Voittamaton olo – Kulttuurivieras Vilma Jää on kansanmuusiikko, joka nousi kansainväliseen maineeseen nykyoopperassa. Hän on myös kahdesta liikenneonnettomuudesta selvinnyt vegaani, joka on erikoistunut karjankutsuihin: https://yle.fi/uutiset/3-12213239

Me Naiset: Taksi ilmestyi tielle tyhjästä ja Vilma Jää, 25, lensi ratikkakiskoille – onnettomuus muutti elämän ja nyt hän on maailmanluokan oopperatähti: https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008400951.html

Maaseudun tulevaisuus Kantri: Hurahtaminen karjankutsuhuutoihin toi Vilma Jäälle näyttävän roolin Kaija Saariahon oopperassa – muusikon omissa kappaleissa leimuavat kansanrunouden synkimmät säkeet: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kantri/artikkeli-1.1619300

SUOMEN KUVALEHTI: Jäätävä ääni – Vilma Jää lumosi kesällä Kaija Saariahon uudessa oopperassa. Nyt hän luo nuottijärjestelmää suomalaisille karjankutsuntahuudoille:

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/han/vilma-jaa-lumosi-kesalla-kaija-saariahon-oopperassa-nyt-han-luo-nuottijarjestelmaa-suomalaisille-karjankutsuntahuudoille/?shared=1193908-3e2dedb2-999

HELSINGIN SANOMAT: Konserttiarvostelu | Saariahon uuden oopperan tähti Vilma Jää esiintyi elokuisella Espalla ja viilensi lämpötilaa vähintään pari astetta: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008182905.html?share=e2f1c2b2c65928a852c0009e199e2780

HELSINGIN SANOMAT: Musiikki | Onnettomuus esti Vilma Jään viulistin uran, mutta hänestä tuli kansainvälisesti ylistetty laulaja, säveltäjä ja malli: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008103586.html

AAMULEHTI: Kulttuuri | ”Olin sen vastaanoton jälkeen todella hämmentynyt ja häkeltynyt” – Ranskassa syttyi uusi laulajatähti, kun Tampereella asuva Vilma Jää antoi äänensä kouluampujan uhrille: https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/art-2000008127399.html

HELSINGIN SANOMAT: Ooppera-arvostelu | Trilleri, triumfi ja läpimurto: Kaija Saariahon ja Sofi Oksasen mestariteoksen suurin yllätys on 25-vuotias Vilma Jää: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008088046.html

HELSINGIN SANOMAT: Ooppera | Kouluampuminen Helsingissä on Kaija Saariahon ja Sofi Oksasen suurtyön lähtökohta, ja nyt se kantaesitetään Ranskassa – ”Ampuja ei ansaitse ääntä, vaan uhrit”: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008096400.html

KANSAINVÄLISIÄ ARVOSTELUJA INNOCENCESTA

The New York Times

”The waitress’s daughter, Marketa (a memorably rapt Vilma Jaa), appears as a kind of phantom, singing in the eerily plain style of Finnish folk music.”

 

Le Monde

”In the centre, the exceptional figure of the young Marketa, half angel half demon, youthful timbre and animal vocality, whose technique, linked to Scandinavian folk song, is one of the most striking elements of the score (incredible Vilma Jää).”

 

Süddeutsche Zeitung

”Vilma Jää is not a classical singer, but a specialist in Finno-Ugric folklore. Her voice is like an elemental force, it seems to come from the depths of the earth and not from a human body.”

 

NRC Handelsblad

”It is absolutely magical to cast the Finnish folk singer Vilma Jää as the deceased girl Markéta – an ideal, elusive and pure voice from the other side with her gritty vocals, bizarre melodic jumps and shrieks.”

 

The New Yorker

”Among the actor-singers, Vilma Jää exuded an almost demonic purity as Markéta –”

 

Le Temps

”As for the young dead woman, the incredible Vilma Jää ideally embodies her ghostly presence by resonating the nasal and vibrating sounds of the Finnish vocal tradition.”

 

Suomen Kuvalehti

”At its best opera has the ability to capture in its magical circle in a way that ordinary awareness fades. That happens as the dead girl enters the stage. For the part Kaija Saariaho had ingeniously chosen folk musician Vilma Jää, whose vocal technique was completely different from the rest of the singers.”

 

Sceneweb

”Young folk singer Vilma Jää lends her her porcelain doll features and her superbly hoarse, crystal-clear voice.”

 

Opera Wire

”Vilma Jää, a Finnish folksinger-songwriter played the part. She possesses a high, flexible soprano, which she used to create the most remarkable lines through the interpolation of herding calls once used by the shepherds of Karelia, which occasionally gave her voice an almost disembodied sound. At the final curtain, she received loud applause, such was the quality and impact of her vocal skills.”

 

Toute La Culture

”Vilma Jää with her folk and Nordic vocal aesthetic and heady tones, traverses the work like a magnificent young ghost.”

 

Un Fauteuil Pour l’Orchestre

”For example, there will be Markéta’s voice coming out of another world, with folkloric accents and filtered by the reverberation of death interpreted remarkably by Vilma Jää.”

 

Trouw

”Saariaho wrote insanely good music for it, and gave a leading role to Vilma Jää, a Finnish folklore singer who, like the late Markéta, uses her voice sharp, high and precise, sending shivers down one’s spine. She received the most applause from the festival audience. And that while there were real opera stars such as Magdalena Kozená, Sandrine Piau next to Jää on the stage.”

 

Finnish Music Quarterly

”Perhaps the most exciting appearance was that of Vilma Jää, who has a background in folk singing, as Markéta, the only victim of the shooter who is a singing character in the opera. Her vocal technique certainly made listeners sit up and pay attention. Saariaho wrote music for her that is very different from everything else, undulating in simple pentatonic motifs that at times escalate into yelps reminiscent of joiking or cattle calls.”

 

Musical America

”Overall, though, it fell to Vilma Jää as the Waitress’s daughter Markéta to give the opera its beating heart – ironically so, since she was playing a ghost –delivering hypnotic vocal lines with subtle yelps and yodels, tics that removed her from the living world and seemed to place her somewhere other.”

 

El País

Le Figaro

Diapason

Classical Voice North America

Télérama

Opera Traveller

Euro News

Art Press

Opera Today

OperaClick

Les Echos

La Marsellaise

ConcertoNet

Concertclassic.com

Olyrix

Neue Musikzeitung