UUTISIA
Vilma Jään Kosto -albumi voitti Emma Gaalassa Vuoden Etno -palkinnon. https://yle.fi/a/74-20075140/64-3-211137
⭐️⭐️⭐️⭐️
Levyarvostelu | Vilma Jää kuvaa kappaleessaan raakaa väkivaltaa niin perusteellisesti, että Spotify varoittaa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009962540.html
⭐️⭐️⭐️⭐️
Levyarvostelu | Vilma Jää kuvaa kappaleessaan raakaa väkivaltaa niin perusteellisesti, että Spotify varoittaa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009962540.html
@vilma.jaa Tänään tuli ihan käsittämättömiä arvosteluja Innocencesta ja musta 😭🥹🥵❤️❤️❤️❤️❤️❤️ #vilmajää #innocenceopera #thetimes #thetelegraph #theguardian #eveningstandard #inews #reviews #kaijasaariaho #royaloperahouse #opera #sinulle #fypsuomi #fyp #folklore
♬ Saatanan saalistaja - Vilma Jää
VILLE MALJAN ARTISTIMUOTOKUVIA ESITTELEVÄ NÄYTTELY AVAUTUU 23.3.2023: https://musiikkimuseofame.fi/ville-maljan-artistimuotokuvia-esitteleva-nayttely-avautuu-23-3-2023/
Arto Nyberg – alkaen 32:18 : https://areena.yle.fi/1-64005177
Ylen aamu: https://areena.yle.fi/1-64203256
Monikielinen Innocence-ooppera on aikamme maailmanteatteria: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009140480.html
Vilma Jää uudistaa kansanmusiikkia ja levittää tietoa – ”Jos en itse tekisi tätä, niin kuka sitten?”: https://voima.fi/artikkeli/2022/vilma-jaa-uudistaa-kansanmusiikkia-ja-levittaa-tietoa-jos-en-itse-tekisi-tata-niin-kuka-sitten/
FINNISH FOLK MUSICIANS LEAD LISTENERS IN EXCITING NEW DIRECTIONS: https://finland.fi/arts-culture/finnish-folk-musicians-lead-listeners-in-exciting-new-directions/
Vilma Jää, 26, on maailmanluokan tähti, jota kriitikot ylistävät – urahaaveet vaihtuivat, kun hän jäi taksin alle ensimmäisen kerran: https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/a02f413c-cba5-4a08-b9f9-a52f32eb28db
Uuden musiikin X | Vilma Jää vieraana: Ääni, joka yllättää, koskettaa ja saa klasarimaailman sekoamaan: https://areena.yle.fi/audio/1-62381321
Kulttuuricocktail: Kulttuuriperintö elää intohimon varassa: https://areena.yle.fi/1-50991191
Levylautakunta: Vilma Jää yhdistää perinteen ja popin, onko tulos ugripoppia? https://areena.yle.fi/audio/1-50993883
YLE: Voittamaton olo – Kulttuurivieras Vilma Jää on kansanmuusiikko, joka nousi kansainväliseen maineeseen nykyoopperassa. Hän on myös kahdesta liikenneonnettomuudesta selvinnyt vegaani, joka on erikoistunut karjankutsuihin: https://yle.fi/uutiset/3-12213239
Me Naiset: Taksi ilmestyi tielle tyhjästä ja Vilma Jää, 25, lensi ratikkakiskoille – onnettomuus muutti elämän ja nyt hän on maailmanluokan oopperatähti: https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008400951.html
Maaseudun tulevaisuus Kantri: Hurahtaminen karjankutsuhuutoihin toi Vilma Jäälle näyttävän roolin Kaija Saariahon oopperassa – muusikon omissa kappaleissa leimuavat kansanrunouden synkimmät säkeet: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kantri/artikkeli-1.1619300
SUOMEN KUVALEHTI: Jäätävä ääni – Vilma Jää lumosi kesällä Kaija Saariahon uudessa oopperassa. Nyt hän luo nuottijärjestelmää suomalaisille karjankutsuntahuudoille:
HELSINGIN SANOMAT: Konserttiarvostelu | Saariahon uuden oopperan tähti Vilma Jää esiintyi elokuisella Espalla ja viilensi lämpötilaa vähintään pari astetta: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008182905.html?share=e2f1c2b2c65928a852c0009e199e2780
HELSINGIN SANOMAT: Musiikki | Onnettomuus esti Vilma Jään viulistin uran, mutta hänestä tuli kansainvälisesti ylistetty laulaja, säveltäjä ja malli: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008103586.html
AAMULEHTI: Kulttuuri | ”Olin sen vastaanoton jälkeen todella hämmentynyt ja häkeltynyt” – Ranskassa syttyi uusi laulajatähti, kun Tampereella asuva Vilma Jää antoi äänensä kouluampujan uhrille: https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/art-2000008127399.html
HELSINGIN SANOMAT: Ooppera-arvostelu | Trilleri, triumfi ja läpimurto: Kaija Saariahon ja Sofi Oksasen mestariteoksen suurin yllätys on 25-vuotias Vilma Jää: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008088046.html
HELSINGIN SANOMAT: Ooppera | Kouluampuminen Helsingissä on Kaija Saariahon ja Sofi Oksasen suurtyön lähtökohta, ja nyt se kantaesitetään Ranskassa – ”Ampuja ei ansaitse ääntä, vaan uhrit”: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008096400.html
KANSAINVÄLISIÄ ARVOSTELUJA INNOCENCESTA
“The waitress’s daughter, Marketa (a memorably rapt Vilma Jaa), appears as a kind of phantom, singing in the eerily plain style of Finnish folk music.”
“In the centre, the exceptional figure of the young Marketa, half angel half demon, youthful timbre and animal vocality, whose technique, linked to Scandinavian folk song, is one of the most striking elements of the score (incredible Vilma Jää).”
“Vilma Jää is not a classical singer, but a specialist in Finno-Ugric folklore. Her voice is like an elemental force, it seems to come from the depths of the earth and not from a human body.”
“It is absolutely magical to cast the Finnish folk singer Vilma Jää as the deceased girl Markéta – an ideal, elusive and pure voice from the other side with her gritty vocals, bizarre melodic jumps and shrieks.”
“Among the actor-singers, Vilma Jää exuded an almost demonic purity as Markéta –“
“As for the young dead woman, the incredible Vilma Jää ideally embodies her ghostly presence by resonating the nasal and vibrating sounds of the Finnish vocal tradition.”
“At its best opera has the ability to capture in its magical circle in a way that ordinary awareness fades. That happens as the dead girl enters the stage. For the part Kaija Saariaho had ingeniously chosen folk musician Vilma Jää, whose vocal technique was completely different from the rest of the singers.”
“Young folk singer Vilma Jää lends her her porcelain doll features and her superbly hoarse, crystal-clear voice.”
“Vilma Jää, a Finnish folksinger-songwriter played the part. She possesses a high, flexible soprano, which she used to create the most remarkable lines through the interpolation of herding calls once used by the shepherds of Karelia, which occasionally gave her voice an almost disembodied sound. At the final curtain, she received loud applause, such was the quality and impact of her vocal skills.”
“Vilma Jää with her folk and Nordic vocal aesthetic and heady tones, traverses the work like a magnificent young ghost.”
“For example, there will be Markéta’s voice coming out of another world, with folkloric accents and filtered by the reverberation of death interpreted remarkably by Vilma Jää.”
“Saariaho wrote insanely good music for it, and gave a leading role to Vilma Jää, a Finnish folklore singer who, like the late Markéta, uses her voice sharp, high and precise, sending shivers down one’s spine. She received the most applause from the festival audience. And that while there were real opera stars such as Magdalena Kozená, Sandrine Piau next to Jää on the stage.”
“Perhaps the most exciting appearance was that of Vilma Jää, who has a background in folk singing, as Markéta, the only victim of the shooter who is a singing character in the opera. Her vocal technique certainly made listeners sit up and pay attention. Saariaho wrote music for her that is very different from everything else, undulating in simple pentatonic motifs that at times escalate into yelps reminiscent of joiking or cattle calls.”
“Overall, though, it fell to Vilma Jää as the Waitress’s daughter Markéta to give the opera its beating heart – ironically so, since she was playing a ghost –delivering hypnotic vocal lines with subtle yelps and yodels, tics that removed her from the living world and seemed to place her somewhere other.”